Wykorzystanie miejsc parkingowych dla szybkich stacji ładowania

Samochody elektryczne są coraz popularniejsze w Polsce i na świecie. Według danych z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, z danych za kwiecień 2023 po polskich drogach jeździ 73 695 pojazdów elektrycznych i hybrydowych a w tym 37027 pojazdów tylko elektrycznych. Odpowiada to za dynamiczny wzrost ilości pojazdów na naszych drogach. Wzrost ten jest spowodowany m.in. rosnącą świadomością ekologiczną, niższymi kosztami eksploatacji i korzystnymi warunkami finansowymi dla nabywców takich pojazdów.

Potrzebujemy więcej stacji szybkiego ładowania

Jednym z największych wyzwań związanych z rozwojem elektromobilności jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. W Polsce jest obecnie około 3 tysiące stacji ładowania, z czego ponad połowa to ładowarki o mocy do 22 kW. Taka moc wystarcza do naładowania baterii samochodu elektrycznego w kilka godzin, co jest akceptowalne dla użytkowników domowych lub firmowych. Jednak dla kierowców podróżujących na dłuższych trasach lub potrzebujących szybkiego doładowania baterii, konieczne są stacje ładowania o większej mocy, tzw. szybkie stacje ładowania.

Ładowanie poniżej 30 minut

Szybka stacja ładowania to taka, która umożliwia naładowanie baterii samochodu elektrycznego w czasie poniżej 30 minut. Moc takiej stacji wynosi od 50 kW do nawet 400 kW. Szybkie stacje ładowania są kompatybilne ze wszystkimi samochodami elektrycznymi i wykorzystują standardowe złącza typu CCS lub CHAdeMO. Szybkie stacje ładowania są niezbędne do zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa podróżowania samochodem elektrycznym, ponieważ skracają czas postoju i umożliwiają pokonywanie większych odległości.

Wykorzystanie miejsc parkingowych

Jednym z problemów związanych z budową szybkich stacji ładowania jest znalezienie odpowiedniej lokalizacji. Szybkie stacje ładowania wymagają dostępu do sieci energetycznej o dużej mocy oraz dużej przestrzeni do ustawienia ładowarek i zaparkowania samochodów. Nie zawsze jest to możliwe w centrach miast lub przy głównych drogach. Dlatego jednym z pomysłów na rozwiązanie tego problemu jest wykorzystanie miejsc parkingowych w atrakcyjnych lokalizacjach na posadowienie szybkich stacji ładowania.

4 komentarze

  1. Bart pisze:

    Interesuję się tym tematem od pewnego czasu i regularnie sprawdzam raporty dotyczące nowopowstałych punktów jak i tych planowanych. W porównaniu z zachodem dostęp do stacji ładowania jest u nas w powijakach. Ale to bardzo rozwojowa branża. W dużych miastach liczba miejsc parkingowych z roku na rok powieksza się. Budowane są nowoczesne kilkupoziomowe parkingi, które uwzględniają możliwość doładowania elektryka. Ale co z mniejszymi miastami, albo punktami na tranzycie?

    1. Redakcja pisze:

      Interesujemy się także mniejszymi miastami i punktami tranzytowymi. Widzimy potencjał w umieszczaniu stacji szybkiego ładowania w takich lokalizacjach.
      Poszukujemy gruntów i parkingów, na których możemy postawić stację ładowania i przyspieszyć lokalnie rozwój elektromobilności.
      Zapraszamy wszystkich do kontaktu z nami w celu omówienia możliwości współpracy.

  2. agata pisze:

    Wszystkie nowe inwestycje deweloperskie zawierają w projekcie stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Jest to wymóg, a jak widać pomimo kryzysu na rynku nieruchomości, nadal powstaje wiele osiedli.

  3. Dagaa pisze:

    Stacje ładowania pojazdów elektryccznych na parkingach osiedlowych to rewelacyjny pomysł 👍👍. Wiele osob może to zachęcić do zmiany auta na elektryka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *