Pojazdy elektryczne sukcesywnie zyskują Polsce na popularności. Na koniec kwietnia 2023 r. w kraju było zarejestrowane łącznie 73 695 osobowych użytkowych samochodów z napędem elektrycznym w tym 37 027 pojazdów tylko elektrycznych. (Dane z licznika elektromobilności PSPA z końca kwietnia 2023). Aby zapewnić im odpowiednie warunki do ładowania, rozwija się również infrastruktura, która składa się z różnych typów stacji ładowania.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych można podzielić na dwa główne rodzaje: prądu przemiennego (AC) i prądu stałego (DC).
Stacje AC są wolniejsze, ale tańsze i łatwiejsze w instalacji. Stacje DC są szybsze, ale droższe i wymagają większej mocy przyłączeniowej.
Stacje AC o mocy mniejszej lub równej 22 kW stanowią 71% wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce, a stacje DC – 29%.
Stacje DC są nazywane również szybkimi stacjami ładowania, ponieważ mogą naładować baterię pojazdu elektrycznego do 80% pojemności w ciągu około 30 – 60 minut.
Szybkie ładowanie e-samochodów
Szybkie stacje ładowania DC są szczególnie przydatne dla kierowców pokonujących długie dystanse lub potrzebujących szybko uzupełnić energię w swoim pojeździe. Szybkie stacje ładowania DC są instalowane głównie przy głównych drogach, autostradach, centrach handlowych i parkingach.
W Polsce utrzymuje się wysoki udział szybkich stacji ładowania na tle większości państw członkowskich UE. W związku z kolejnymi inwestycjami operatorów oraz finalizacją programu dopłat do infrastruktury spodziewamy się kontynuacji takiego trendu w kolejnych miesiącach i latach.
Huby ładowania to miejsca, gdzie znajduje się kilka punktów ładowania o różnych mocach i standardach, co umożliwia obsługę różnych typów pojazdów elektrycznych. Huby ładowania mogą być zarówno ogólnodostępne, jak i prywatne, np. dla flot samochodowych czy klientów biznesowych.
Rozbudowa sieci ładowania pojazdów elektrycznych
Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych jest kluczowym elementem rozwoju elektromobilności w Polsce. Dzięki niej kierowcy mogą korzystać z zalet pojazdów elektrycznych, takich jak niższe koszty eksploatacji, mniejsze zanieczyszczenie środowiska i lepsza dynamika jazdy. Co warte podkreślenia, w rozbudowie elektromobilnej infrastruktury ważną rolę odgrywają polskie firmy, w tym e-way24, która specjalizuje się w budowie stacji szybkiego ładowania w atrakcyjnych lokalizacjach.
Jak w naszym kraju mają jeżdzić elektryki, skoro w moim mieście są zaledwie dwie stacje ładowania? Planuje niebawem zakupienie auta rodzinnego, które poza jazdą po meście będzie wykorzystywane do podróżowania. Mam wątpliwości czy dłuższa trasa nie będzie generować problemów typu kończąca się bateria i brak stacji ladowania w pobliżu.